20.10.09

>>>Film review : Skin

"Skin", en film från 2008, är baserad på en sann berättelse som ägde rum under apartheid-eran i Sydafrika.

På grund av en väldigt sällsynt genetiskt skeende, föds en färgad tjej in i en familj där både föräldrar är vita afrikaaner. Detta orsakar oerhörda problem för tjejen Sandra, som uppfostras som vit men som ser ut som svart. I apartheids Sydafrika var det olagligt för färgade att ens gå in i vitas affärer, restauranger, skolor, etc.

Flickans pappan kämpar för att få henne "klassifierad" som vit eftersom hon föddes till vita föräldrar och för att han vill att hon ska ha rätt till det som vita har rätt till. Svarta anser han som "dirt".

När hon sedan blir förälskad i en svart man och blir gravid, vägrar pappan att erkänna att flickan är hans dotter, och hon vill sedan omklassifieras som färgad för annars är det olagligt för henne att vara gift med en svart man.

Ibland kändes allt detta fullständigt overkligt, och jag fann att jag skakade på huvudet flera gånger under filmens gång, men jag fick påminna mig om att livet var så här i flera årtionden i Sydafrika. Livet var annorlunda beroende på vilken färg man hade på sin hud. Väldigt svårt att fatta hur det kunde vara så, men det var en verklighet som inte går att ignorera.

Skådespelarna gör ett bra jobb, och filmen är bra på att visa de mörka sidorna av apartheid på ett faktabaserat sätt. Filmen är sorglig i sig men bara pga att allt detta hände på riktigt.

Den är definitivt värt att se, dock inte för barn.

Den får 4 AFSA-bockar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Någon som vet vart man kan se denna film? Hittar inte det när jag googlar!