1.7.07

En välkänd adoptivpappa

Följande bidrag vann 3:e pris på Crossnets tävling "Vem är bästa föräldern i Bibeln?":

Åh, vilken bra fråga! Skall själv snart bli adoptivpappa och funderade mycket utifrån det perspektivet.

Naturligtvis tänkte jag då på Josef Jakobsson. Vilket enormt tros och mentalt jättekliv han var tvungen att ta i, och med, sig själv för att ta ansvar för Guds Son. Han såg honom som en Guds gåva, behandlade honom som ett Guds barn, skyddade honom som en prins och gav av sig själv.

Jag hoppas att jag, som pappa, kommer att kunna på samma sett se vem mitt barn är, ta emot det som en enorm present, men också kunna vara en trygg och stadig trampolin för mitt barn att hoppa på, vidare ut i sitt eget livsäventyr.

Så min röst går till Josef – Bibelns främste adoptivpappa, inte kontrollerad och godkänd av svensk socialförvaltning, men utvald av Gud!

Inga kommentarer: